Aanbod: Ervaringsleren & Procesbegeleiding

Verdiepende 2-daagse Iedereen die op zoek is naar nieuwe ontplooiingskansen voor zichzelf (als leerkracht, begeleider, leidinggevende, vrijwilliger, …) of de basisvaardigheden van een ervaringsgerichte trainer/begeleider wil leren, kan zich inschrijven op deze opleiding. Tijdens deze opleiding gaan we actief aan de slag met jouw leernoden en ontwikkelingskansen en dit binnen een veilige leeromgeving waarin iedereen kan experimenteren.



Referentie: SKJ Deze opleiding is erkend bij SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd). De opleiding levert je 51 punten op na het schrijven van een reflectieverslag.
Learning Path voldoet aan de normen en de standaarden die verwacht worden. Ook wij zetten ons in om te leren en blijven leren zodat we een kwalitatieve opleiding kunnen aanbieden.

Wil je graag deelnemen aan deze 6 daagse opleiding Ervaringsleren & Procesbegeleiding? Kijk dan zeker even naar onze kalender. Zo weet je wanneer de volgende opleiding van start gaat.


De opleiding omvat 2 modules.
In het totaal duurt de opleiding 6 dagen, verspreid over enkele weken. De opleiding gaat door in Nistelrode in Nederland waar we beschikken over een verstillende, inspirerende en uitdagende buiten- en binnenruimte waar alle basiscomfort aanwezig is.
Elke opleidingsdag start om 9h15 en eindigt om 16h30. We zorgen ervoor dat je elke dag kan genieten van een verzorgde broodjesmaaltijd en lekkere versnaperingen. Koffie, thee en water staan steeds ter beschikking.

Tijdens de opleiding laten we je ervaren wat een groepsproces is en wisselen we actieve werkvormen en reflecties met elkaar af. We onderbouwen dit vanuit theoretische kaders zodat de ervaring beklijft en het leren verduurzaamt. Op die manier maken we je bewust bekwaam zodat jij het ervaringsleren doelgericht en efficiënt kan inzetten met jouw doelgroep. Door deze opleiding te doorlopen werk je aan jouw ontwikkeling als mens en als trainer en krijg je concrete handvatten om aan de slag te gaan als trainer in het ervaringsleren.

  • Module 1
    dag 1-2-3 : Bij de start van de opleiding nemen we de tijd om op verschillende originele en verbindende manieren kennis te maken met elkaar. We streven “veiligheid” na en een groepssfeer waar iedereen mag zijn wie hij /zij is.
    
We maken concreet wat ieders leernood/behoefte is, zodat we het vervolg van de opleiding hierop kunnen afstemmen. Tijdens deze dagen gaan we beleven en ervaren wat een groepsdynamisch proces is en zetten onze eerste stappen als groep. Groepsdynamisch gesproken, schuiven we op van “losse individuen” naar “duo’s / trio’s”. Je begint de kracht van het groepsdynamisch leren te voelen. Deze fase grijpen we dan ook aan om het veranderingsmodel van Nadler & Luckner onder de knie te krijgen door het aan den lijve te ondervinden.
    
Tijdens deze 3 dagen staan we uitgebreid stil bij de inhoud van “het ervaringsleren”. Zo krijg je een concreet beeld over wat het ervaringsleren is en hoe je een ervaringsgerichte begeleidershouding aanneemt. We bieden een goede balans tussen actie en reflectie en staan ook stil bij de theoretische kaders: de leercyclus van Kolb en het PPP-model van Hovelynck.
    Na deze intense 3 dagen nodigen we je uit om met de opgedane inzichten aan de slag te gaan en te experimenteren. Zo creëer je voor jezelf een proces van actie en reflectie.

  • Module 2
    dag 4-5-6 : We starten deze module met een terugblik op de vorige 3 dagen: wat is er blijven hangen bij ieder van ons, wat heb je al kunnen toepassen en welke inzichten hebben de vorige 3 dagen met zich meegebracht? Naast taal, zetten we in op originele en creatieve werkvormen om dit proces te doorlopen. Zo krijgt iedereen de kans om bewust te worden van-... en zijn/haar verhaal te vertellen zoals het bij hem/haar past.
    Nu we een hechte groep zijn, dalen we af in je persoonlijke leerproces. Ervaringsleren gaat NIET over veranderen, maar over bewust kiezen… We gaan stilstaan bij onze ervaringen en inzichten en gaan daaruit bewust keuzes maken. Enkele beklijvende werkvormen komen aan bod en de theoretische modellen: Verlangen – Angst – Patroon en Comfort – Stretch – Paniek lenen zich hier uitermate goed voor.
    Dag 6 kijken we vanuit meta-reflectie en aan de hand van het groepsdynamisch model terug op de 6 dagen en ons als groep. Zo krijg je inzicht in hoe een groep zich ontwikkelt en welke interventies jij als begeleider, trainer, coach, … kan doen om het leerproces van de groep en het individu vooruit te helpen. Samen bekijken we vervolgens hoe we met deze nieuwe inzichten aan de slag kunnen gaan in een ruimere context.
    Omdat we in een wereld van mixed culturen leven, eindigen we met de behoeftepiramide van Maslow en Pinto.
    Om af te sluiten maken we tijd om je het getuigschrift te overhandigen, al onze ervaringen te borgen en we sluiten feestelijk af.

  • SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd)
    reflectieverslag : De deelnemers uit Nederland die geregistreerd zijn bij SKJ, krijgen 51 punten na het inleveren van een reflectieverslag. Dit reflectieverslag is een terugblik op de opleiding en vooruitblik vanuit je eigen opgedane inzichten en ontwikkelingsnoden: tot welke inzichten ben je gekomen tijdens de opleiding en waar wil je mee aan de slag, op welke manier wil je deze nieuwe inzichten vertalen binnen je werkcontext, … ? Uiteraard ondersteunen en coachen we je tijdens dit proces.

Tijdens deze 6-daagse opleiding:
  • krijg je inzicht in hoe groepen zich ontwikkelen
  • leer je een groepsproces lezen en begeleiden
  • leer je vele activiteiten en reflecties die je kan inzetten
  • leer je de theoretische modellen van waaruit het ervaringsleren is opgebouwd
  • ontwikkel je je als ervaringsgerichte begeleider / coach / trainer / leerkracht
  • krijg je inzicht in je eigen kwaliteiten en groeikansen
  • ga je aan de slag met jouw leernoden en ontwikkelingskansen

Masterclass Ervaringsleren: Zelf in de rol als trainer.

Driedaagse verdieping EL Tijdens deze 3 dagen bieden we je enkele nieuwe dynamics. We diepen uit welke ingrediënten een dynamic nodig heeft om een succesvol onderdeel te zijn van een succesvol programma. Afhankelijk van de fase waarin jouw groep zich bevindt, leg je andere accenten in een dynamic en pas je je begeleidershouding aan. Maar welke zijn deze accenten eigenlijk en hoe doe je dat? Op deze vragen krijg je zeker en vast een antwoord!



Jij als trainer van een groep

We plaatsen je tijdens deze 3 dagen ook in de rol als trainer om te leren en experimenteren in je begeleidershouding en skills. Je krijgt feedback, tips and tricks, samen ontdekken we wat wel/niet werkt in het begeleiden van groepen. Zo scherp je je vaardigheden aan en kan je groeien als procesbegeleider.
Eindelijk kan je die dynamic eens uitproberen die je al zolang wou testen.
Het wordt dus leren met en van elkaar, terugblikken op, vooruitkijken en hopelijk ook veel ontdekken om verder te experimenteren in je professionele omgeving.

Wil je graag deelnemen aan deze Masterclass Ervaringsleren? Kijk dan zeker even naar onze kalender. Zo weet je wanneer de volgende opleiding van start gaat.

Referentie: Kristof Vanhaen, Covida Deze opleiding dompelt je onder in de wereld van ervaringsleren. Het heeft me laten zien hoe je via dynamics verschillende groepsprocessen in gang kan zetten. Deze opleiding geeft je een kijk op je innerlijke beweegredenen en hoe hiermee aan de slag te gaan. Het laat je nadenken over je handelen en hoe je hiermee om kan gaan. Het heeft me geleerd hoe ik een invloed kan uitoefenen op een groep waarbij de groep zelf het tempo bepaald en de richting. Ik heb tijdens deze opleiding intervisie op zijn best gezien en gevoeld. Ik kan zeggen dat deze opleiding me heeft laten groeien als persoon.
Kristof Vanhaen, Covidahttp://www.covida.be
Referentie: Sofie Engelen, KPC Genk Ik was aan de opleiding gestart met als doel om te leren welke oefeningen en theoretische modellen ik kan toepassen op de jongeren waarmee ik werk. Dit hele proces ervaren heeft me veel meer geleerd dan extra tips and tricks. Het heeft me korter bij mezelf gebracht, ondersteund om me zelfzekerder te maken als begeleider en onderdeel van een team.
Sofie Engelen, KPC Genkhttps://kpc-genk.be
Referentie: Inneke Luyten Een opleiding waar je best vanaf het eerste moment met twee voeten in stapt. De fijne begeleiding van Jo en Carl en de regelmaat van reflectie momenten zorgen sowieso voor genoeg grond onder de voeten (of ze zetten je terug met de voeten op de grond).
Referentie: De Wissel "Learning Path slaagt er met hun 6-daagse opleiding rond ervaringsgericht leren in om, vanuit de ervaring en een sterk uitgewerkt theoretisch kader, de cursist te doordringen van een vaak onderbelichte begeleidingshouding. Deze begeleidingshouding is onmiddellijk inzetbaar in de dagelijkse werking en/of specifieke activiteiten. Indrukwekkend hoe de groep en iedere individuele cursist een zeer duidelijke verandering doormaakte. Het was zeer verrijkend om dit te mogen ervaren, maar toont tegelijk de sterkte van deze methodiek om een proces in gang te zetten bij individuen en groepen."

"Learning path laat ons beleven wat we in theorie leren."

"Fijne begeleiders met professionaliteit, die veel oog hebben voor ruimte voor iedereen en zorgen voor veiligheid binnen de groep in het spreken. Toch zorgen ze ook voor voldoende uitdaging om af en toe uit de comfortzone te treden."
Referentie: Stichting Uit De Steigers - Maastricht De opleiding ervaringsgericht leren van Learning Path is voor mij een eye opener geweest in de creativiteit die je kan gebruiken in reflectievormen.
Waar het met bepaalde groepen soms lastig is om reflecterend vermogen te doorgronden, heeft de opleiding mij geïnspireerd om op andere manieren de reflectie aan te gaan middels het ervaringsleren. Learning Path heeft gezorgd voor een introductie/verdieping in het ervaringsleren en door het aanstekelijke enthousiasme van de cursusleiders wordt je als cursist meegezogen in een beklijvende cursus die je actief beweegt om het in de praktijk te gaan uitvoeren. Aanrader voor iedereen die verdieping zoekt in de koppeling tussen theorie en praktijk vanuit het ervaringsleren.
Stichting Uit De Steigers - Maastrichthttps://www.uitdesteigers.nl
Referentie: Bruno Caluwaerts, De Wissel Ik kan enkel laten weten dat ik de opleiding verrassend sterk vond. Indrukwekkend hoe de groep, maar ook individuen een evolutie doormaakten tijdens deze 5 dagen.
Alles zat op de juiste plaats, niet te veel, niet te weinig. Sterke begeleiding, goede communicatie, veel zorg, goede balans theorie-ervaring, ... .
Bruno Caluwaerts, De Wisselhttps://www.wissel.be
Referentie: Yves Smeets, Stichting Uit De Steigers - Maastricht Learning Path heeft mijn ogen als hulpverlener nog verder geopend en mij in staat gesteld om mijzelf verder te ontwikkelen. Het enthousiasme van de cursusleiders Jo en Carl werkt zo aanstekelijk dat het bijna onmogelijk is om niet zelf aangestoken te worden met het ervaringsleer virus. Deelnemers worden enthousiast en ervaren de methodiek als uitdagend en buiten de gebaande paden binnen het huidige zorglandschap. Het heeft mij echter ook op persoonlijk vlak veel gebracht en ontwikkeling geboden. Ervaringsleren is overal, niet alleen binnen het werk.

Waar ervaringsleer voor mij eerst een begrip was waarin ik wat activiteiten inzette en dat aan een kapstok ervaringsleer hing, is het nu voor mij een methodiek die ik bewust bekwaam kan inzetten binnen mijn trajectvormen. Ik hoop mij hierin nog verder te kunnen ontwikkelen en hoop stiekem dat er nog een vervolg gaat komen binnen het cursusaanbod van Learning Path.
Yves Smeets, Stichting Uit De Steigers - Maastrichthttps://www.uitdesteigers.nl


Ervaringsleren